İran Kazvin Şehrin de Yaşamış İslam Alimleri

Yeni Haber Merkezi

AHMED GAZALI
İran’da yetişmiş büyük evliyalardan ve fıkıh alimlerinden biri. Adı Ahmed, soyadı Ebu’l-Feth, lakabı Arif’tir. Babasının adı Muhammed’dir. Büyük alim İmam-ı Gazali’nin kardeşidir. Kendisine el-Tusi ve el-Gazali ünvanları verilmiştir. Ahmed Gazali’nin nerede ve ne zaman doğduğu bilinmemektedir. 1126’da (520 H.) Kazvin’de vefat etmiştir.

Hazreti Ahmed Gazali genç yaşta ilim öğrenmeye başladı. Zamanının birçok âlimiyle tanıştı ve onların toplantılarına katıldı. İlim öğrenmek için birçok ülkeye seyahat etti. Birçok tasavvuf ehlini ziyaret etti ve onlara hizmet etti. İlim ve fazilet bakımından yüksek seviyelere ulaştı. Irak’a gittiğinde, ilmi ve fazileti sebebiyle insanlar onun toplantılarına akın etti. Daha sonra Bağdat’ta bir vaaz meclisi kuruldu ve yaklaşık seksen üç mecliste vaaz verdi.

Ahmed Gazali’nin vaazları ilgi çekici ve etkiliydi. Mucizeler gösteren neşeli bir insandı. Fıkıh ilmiyle meşgul olmasına rağmen, insanlara verdiği vaazlar ve verdiği öğütlerle daha çok ünlendi. Bir süre Nizamiyye Medresesi’nde ders verdi ve İmam Gazali’nin vekili olarak görev yaptı.

Hazret-i Ahmed Gazali bir hutbesinde şöyle buyurmuştur: Allah’tan başka ilah yoktur Sözlerinin faziletini şöyle anlatmıştır:

Allah Teala bir hadis-i kudsi’de: “La ilahe illallah benim kalemdir. Kim benim kaleme girerse azabımdan emin olur.” buyurmaktadır. La ilahe illallah, Allah Teala’ya bildiren yüce bir kelimedir. Kim onu ​​kale yaparsa ebedî saadete ve berekete kavuşur. Kim bu mübarek kelimeyi kale yapmazsa ebedî azaba uğrar. Fakat insanlar La ilahe illallah kelimesinden uzaklaşmışlardır. Onlara sadece dilin kelime-i tevhidi söylemesi kalmıştır. Böylece insanlar sadece kelimeyi söylemişlerdir. Nasıl ki ateşin adı insanı yakmaz, suyun adı insanı boğmaz, kılıcın adı insanı kesmez, kalenin adı insanı düşmandan korumaz. Aynen bunun gibi, sadece kelime-i tevhidi söyleyip de manasını bilmemek insanı ahiret azabından korumaz.

Görülmüyor mu ki, insanlar La ilahe illallah diyorlar, fakat nefislerinin, malın ve dünyanın arzu ve isteklerine tapıyorlar? Yarın kıyamet günü, Allah Teala, “Ey kulum! Olmayan şeyi niçin söylüyorsun?” buyurduğunda ve “Yalan söyledin.” dediğinde, senin cevabın ne olacak? Hâlbuki sen dünya malına ve paraya tapıyorsun. Ey insan oğlu! Niçin ilâhî yerlerde lezzet aramıyorsun? Hâlbuki her şey Allah Teala’nın elindedir. Bütün bu mülklerin sahibi O’dur. Malını dilediği gibi tasarruf eder. Dünyada ancak O’nun dilediği ve istediği olur. Öyleyse O’ndan başka kimseden lezzet almayın. Rahmetinden ümidinizi kesmeyin. Çünkü ancak kâfirler rahmetinden ümidini keserler.

La ilahe illallah, Allah’ın birliğini tanımayı sağlayan bir kelimedir. Meyvesi, Allah’ın bir olduğunu ikrar etmektir.

Ey insanlar! Allahu teâlâ sizi, birliğini ve vahdetini bilmeniz için yarattı. O, kâinattaki her şeyi sizin için yarattı. Ve aralarındaki hayvanları ve bitkileri de size hizmetçi kıldı. Toprak sizin meskeninizdir. Melekler sizi korur. Güneş size ışık verir. Hepsi sizin için yaratıldı. Siz sadece Allahu teâlâ’yı bir olarak bilmek ve O’na kulluk etmek için yaratıldınız. Bu nedenle, bütün yaratıklar Allahu teâlâ’nın birliğini ve vahdetini kabul etmek ve bunu itiraf etmek için yaratıldılar.

Ey insanlar! Allah Teala her şeyi sizin için yarattı. Sizi kendisi için yarattı. Fakat siz Allah Teala’nın sizin için yarattığı şeylerle meşguldünüz ve nimetin sahibini unuttunuz. Size gelen hediye ve lütuflardan faydalandınız. Vereni hatırlamadınız. Böylece nimete şükretmediniz. Size verdiği lütuf ve lütuflara saygı göstermediniz. Nimetin sahibine teşekkür etmek, O’na verdiği nimet için teşekkür etmektir. Bu, size verdiği nimet için O’nu övmekle yapılır.

Ey insanlar! Sadece Yüce Allah verir. Öyleyse, O’nunla meşgul olun ve O’na yönelin, Eğer bu olursa, tüm bereketler size gelir.

Ey insanlar! Allah’tan başkasına yöneldiğiniz ve onlara saygı gösterdiğiniz sürece, La ilahe illallah kelimelerini söylemeye devam edin. Çünkü bu, içinizdeki kötü şeyleri yok eder ve size övülen iyi nitelikleri getirir.”

Hazret-i Ahmed Gazali çok mütevazı idi. Sık sık şöyle derdi; “Kendimi vaaz ve nasihat vermeye yetkili görmüyorum. Nasihat, âlimlerin zekâtı ve ilmin nisabıdır. Nisabı olmayan biri zekâtı nasıl ve nerede verebilir? Eğri bir ağacın gölgesi hiç düz olabilir mi?” diye emretti.

Ahmed Gazali, zor bir durumla karşılaştığında rüyasında Hz. Peygamber’i görür, zor meseleyi ona anlatır ve bu şekilde işin aslını öğrenirdi.

Kendisine, bir öğrencinin bilgi edinirken nelere dikkat etmesi gerektiği sorulduğunda şöyle cevap vermiştir:

“İlim talep eden kimse, önce nefsini kötü ahlak ve alışkanlıklardan temizlemelidir. Zira ilim öğrenmek, kalbin ıslahı ile mümkündür. Nasıl ki organların vazifesi olan namaz, kalbi kirlerden temizlemeden kılınamazsa, kalbin ilim ile tamiri de ancak kalbi her türlü kötü vasıf ve özelliklerden, kötü alışkanlıklardan temizledikten sonra yapılabilir.

İkincisi, dünyevi işlerle olan tüm bağları kesmek gerekir. Çünkü dünyevi işler insanı bilgiden uzaklaştırır. Bir insan aynı anda iki şeyle meşgul olamaz.

Üçüncüsü, hocaya karşı kibirli ve şımarık olmamak gerekir. Özellikle, hastanın doktora teslim olması gibi, hocaya teslim olmak gerekir.

Dördüncüsü, ilmin başlangıcında, ister dünya, ister ahiret hakkında olsun, âlimlerin ihtilaflarına kulak asmamalıdır. Çünkü bu, aklı zorlar ve doğru düşünceden uzaklaştırır. Meseleler anlaşılmaz hale gelir.

Beşincisi, bir kişinin eğitiminin amacı, kalbini kötü alışkanlıklardan temizlemek, onu faziletlerle süslemek ve gelecekte Allah’a yakınlaşmak ve yakınlık derecesine ulaşmak olmalıdır. Liderlik, zenginlik, makam, kendinden aşağı insanlarla mücadele etme veya bilgisiyle akranlarından üstün olma peşinde olmamalıdır.”

Ahmed Gazali, kardeşinin İhyâ-u Ulûm adlı eserini kısaltarak cilt haline getirmiş ve ona Lubab-ül-İhyâ ismini vermiştir. Sevânih-ül-Uşşak, Zahire fi İlm-i Basîre, Bevarik-ül-İlm, Et-Tecrid fî-Tercemet-it-Tevhîd, Sırr-ül-Esrâr ve Teşkîl-ül-Envâr ve Havâss-üt adlı eserleri de bulunmaktadır. -Tevhid.

MUCİZE VE HİKAYELERİ

Öbür Dünya Ticareti

Ahmed Gazali zamanını her zaman Allah’a vaaz vererek, öğüt vererek veya ibadet ederek geçirirdi. Sık sık insanlara zamanlarını şu şekilde boşa harcamamalarını tavsiye ederdi:

İyi biliniz ki, insanlar bu dünyada bir yolculuktadırlar. İlk durakları beşik, son durakları kabirdir. Asıl vatan ya cennettir ya da cehennemdir. Kişinin ömrü yolculuğunun mesafesidir. Yıllar birer durak, aylar birer mil, günler birer kilometre, nefesler birer metredir. Yaptığı iyilikler, itaatler ve ibadetler onun azığıdır. Ömrünün en kıymetli sermayesi zamandır. Şehvet ve şehvetleri yolunu tıkayan eşkıyalardır. Kazancı ve kârı, cenneti ve oradaki ebedî nimetleri elde etmek ve Allah’ın rızasına ve güzelliğine kavuşmaktır. Zararı ise cehennemde çeşitli azaplara maruz kalıp Allah’ın rahmetinden ve güzelliğine uzak kalmaktır.

Kim hesaba çekilmeden cennete girmek istiyorsa, zamanını Allah Teala’nın beğendiği şeylerle geçirsin. Kim ahirette iyilik terazisinin ağır basmasını istiyorsa, zamanının çoğunu ibadet ve itaatle geçirsin. Kim bir iyilik yapar ve sonra bir günah işlerse, durumu tehlikelidir, ancak ümit kesilmez. Bağışlanma, Allah Teala’nın cömertliğindendir. Allah Teala’nın onu bağışlayacağı umulur.

Güneşin ve ayın seyrinin amacının düzenli ve tertipli bir hesaplama olduğunu sanmayın. Gölge, ışık ve yıldızların yaratılmasının amacı sadece insanlara dünya işlerinde yardımcı olmaktır. Aksine, insanların bunlar aracılığıyla zamanlarını ve vakitlerini bilmeleri ve ahiret ticareti ve itaatle meşgul olmaları içindir. Allahu teâlâ Furkan Suresi’nin altmış ikinci ayetinde şöyle buyurmaktadır: “Düşünmek ve ibret almak veya şükretmek isteyenler için geceyi ve gündüzü birbiri ardına geçiren O’dur.”

KAYNAKLAR

1) Mu’cem-ül-Muellifîn; v.2, s.147

2) Vefeyât-ül-A’yân; v.1, s.28

3) Tabakat-uş-Şafiiyye; v.6, s.60

4) Şezerat-uz-Zaheb; c.4, s.60

5) El-Bidâye gel-Nihâye; c.12, s.196

6) Esmâ-ül-Müellifîn; v.1, s.83

7) Mîzân-ül-İ’tidâl; c.1, s.150

8) Lisân-ül-Mîzân; v.1, s.293

9) Kutsal Ruh Camii; v.1, s.293

10) Tabakat-ül-Evliya; s.102

11) El-A’lâm; c.1, s.214

12) Nesâyim-ül-Mehab’a; s.230

13) Brockelmann; Gal-1, s.546, Ek-1, s.756

14) İslam Âlimleri Ansiklopedisi; c.6, s.35-68

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*